Nederlandse startups in de spotlights tijdens ruhrSUMMIT
De Jahrhunderthalle in Bochum vormde op woensdag 28 mei het decor van de jaarlijkse ruhrSUMMIT, waar nationale en internationale bedrijven en startups uit de digitale economie alweer voor de negende keer bijeenkwamen. De focus lag op de toekomstige ontwikkelingen van de digitale economie, trends en innovatieve oplossingen. Er was een uitgebreide Nederlandse delegatie aanwezig, ook als resultaat van de goede samenwerking met Business Metropole Ruhr in het kader van de in 2022 opgerichte Innovation Bridge Netherlands.
De kickoff van de ruhrSUMMIT werd gevormd door het International Starter Event aan de vooravond van het evenement. Georganiseerd door Business Metropole Ruhr bracht de ice breaker Nederlandse startups in contact met stakeholders uit het ‘startup-ecosysteem’ van het Ruhrgebied. Daarnaast deelde het Nederlandse bedrijf Wuunder zijn succesverhaal en de geleerde lessen en ervaringen met de Duitse markt in Noordrijn-Westfalen en het Ruhrgebied.
Ruim 110 exposanten aanwezig
Het belangrijkste doel was het faciliteren en gericht positioneren van Nederlandse startups, hen een podium bieden om hun innovatieve producten en diensten te presenteren en kennis te maken met het startup-ecosysteem in het Ruhrgebied. Daarnaast waren er volop contactmogelijkheden met Duitse startup-hubs, Duitse bedrijven, potentiële partners, klanten en investeerders. De Nederlandse delegatie was de enige buitenlandse delegatie. Daarnaast waren er deelnemende startups uit onder andere Frankrijk, Polen, Japan, Zuid-Korea, Kroatië en Slovenië. In totaal waren er ruim 110 exposanten aanwezig: startups, hubs, bedrijven en onderzoeksinstellingen.
International Town en ‘Ice to meet you’
De Nederlandse en andere internationale startups waren te vinden in International Town; Nederland had hier een eigen ‘Dutch corner’. Alle Nederlandse startups hielden een pitch en konden zo hun product aan het publiek presenteren. Deelnemende startups waren Inspectigence, ScoutinScience, Konekti – Process Mining Data Preparation, RapAgra BV, Retinascope en AI Klantenservice Tool - Watermelon.
Grote aantrekkingskracht had ook de Nederlandse ijscocar ‘Ice to meet you’, die voor meer bezoekers bij de Dutch corner zorgde. Er werden maar liefst 1.125 bolletjes ijs geschept.