Mastodon
Nieuws
15.05.24

Drielandentrein vanaf 9 juni een feit: lichtend voorbeeld van Europese samenwerking in de praktijk

“In je hoofd bestaan de landsgrenzen niet. Op het spoor zeker wel. Dat hebben we gemerkt.” Dat zei demissionair staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat Vivianne Heijnen voorafgaand aan de testrit die ze op maandag 13 mei met de Drielandentrein van Maastricht naar Luik maakte. Medepassagiers waren onder andere de minister van Verkeer van Noordrijn-Westfalen Oliver Krischer, de Belgische minister van Mobiliteit George Gilkinet en de Limburgse gedeputeerde van mobiliteit Jasper Kuntzelaers. De testrit was de opmaat naar de officiële start van de Drielandentrein op 9 juni, die Aken, Heerlen, Maastricht en Luik vanaf die datum zonder overstap met elkaar zal verbinden.

Aan deze mijlpaal ging een lang traject vooraf: in 2013 uitte Provincie Limburg de ambitie van een Drielandentrein, in 2016 gevolgd door de ondertekening van een intentieverklaring tussen de betrokken overheden. In datzelfde jaar begon vervoerder Arriva al met testritten, die in eerste instantie werden gestaakt door verschillen tussen veiligheidssystemen. Inmiddels is de Drielandentrein voorzien van drie verschillende veiligheidssystemen om recht te doen aan de veiligheidseisen in de drie landen. Ook de stroomvoorziening moest worden aangepast: de trein kan nu slechts door een beetje snelheid te matigen schakelen tussen 1500 volt Nederlandse gelijkstroom, 15.000 volt Duitse wisselstroom en 3000 volt Belgische gelijkstroom. Ook de omroepsoftware werd aangepast, zodat de namen van de stations die de Drielandentrein aandoet accentloos worden uitgesproken.

Rechtstreeks van Luik naar Aken

Momenteel rijdt er vanuit België tussen Luik en Maastricht eens per uur een trein. Vanuit Nederland rijdt er tussen Maastricht en Duitsland tweemaal per uur een trein: één naar Aken en één naar Herzogenrath. De Drielandentrein koppelt beide verbindingen aan elkaar zodat een overstap op Maastricht niet meer nodig is als je tussen de steden in deze drie landen wil reizen.
Met ingang van 9 juni is deze overstap definitief verleden tijd. De rechtstreekse Drielandentrein zal dan één keer per uur van Luik via Maastricht en Heerlen naar Aken rijden. De treinverbinding verbindt de drie regio’s met elkaar waardoor het voor de inwoners gemakkelijker wordt om gebruik te maken van de trein voor werk, school, familiebezoek of recreatieve doeleinden.

Heijnen: “Vanaf het allereerste moment dat ik wist dat ik staatssecretaris zou worden, besloot ik mij in te zetten voor grensoverschrijdend openbaar vervoer. Want voor inwoners van de grensstreek, zoals ik zelf, telt de grens niet. En waar wegen en rivieren meestal niet gehinderd worden door grenzen, is dat op het spoor helaas toch anders. Daar heb je te maken met verschillende veiligheidseisen en verschillende systemen. Het was dan ook een project van een lange adem om een trein van Luik via Maastricht naar Aken te kunnen rijden, maar ik ben er ongelofelijk trots op dat het lukt en reizigers begin juni gemakkelijk de trein kunnen nemen.”

Partijen die betrokken zijn bij de Drielandentrein zijn de Duitse partners Nahverkehr Rheinland en het Aachener Verkehrsverbund, de Belgische partners het Kabinet, de Federale overheidsdienst, de Belgische vervoerder NMBS en spoorbeheerder Infrabel en aan Nederlandse zijde het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, ProRail, Provincie Limburg en de beide vervoerders Nederlandse Spoorwegen en Arriva.

Foto: © Provincie Limburg

Vorige artikel

Volgende artikel