Succesvolle DIGITAL DEMO DAY in Düsseldorf
DeapTech, HealthTech en GreenTech: dit zijn slechts een paar onderwerpen die op 17 augustus tijdens de DIGITAL DEMO DAY in Düsseldorf, de grootste beurs voor tech startups in Duitsland, centraal stonden. Voor de tweede keer op rij was er in het kader van een driedaagse startup-missie van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland een ‘NL Street’ met 23 startups aanwezig. In totaal waren er circa 250 startups vertegenwoordigd, gaven zo’n 120 investeerders acte de présence en wisten meer dan 4.500 bezoekers de weg naar de DIGITAL DEMO DAY te vinden.
Op de eerste dag van de handelsmissie werd de delegatie op het Consulaat-Generaal verwelkomd door de toekomstige consul-generaal Hannah Tijmes. Bovendien hielden Frank Speer en Tobias Fehlbier van Business Metropole Ruhr (BMR) een presentatie over het Ruhrgebied en wat BMR voor startups kan betekenen. Niels Arts van Clonable, een bedrijf gespecialiseerd in het klonen van een website naar een sub- of ander domein, hield een voordracht over zijn ervaringen met zakendoen in Duitsland.
Op dag twee toog het gezelschap naar de domstad Keulen, waar het werd ontvangen door vertegenwoordigers van de Wirtschaftsförderung KölnBusiness en ‘startup incubator & accelerator’ Startplatz Köln. Naast presentaties door verschillende partijen vertelden vertegenwoordigers van de Nederlandse bedrijven Wastewatchers en Loopcare over hun ervaringen met het oprichten van een GmbH. Beide bedrijven hebben een vestiging in Keulen. In de avond stond er op uitnodiging van de Wirtschaftsförderung Düsseldorf een icebreaker event voor internationale startups op de agenda.
‘NL Street’ en oranje ijs
De derde dag van de handelsmissie stond volledig in het teken van de DIGITAL DEMO DAY. Alle Nederlandse startups stonden bij elkaar, waardoor er op de beurs een ‘Nederlandse straat’ met feloranje aankleding te vinden was. Ook het oranje ijs bij de ijscokar vond gretig aftrek. De aanwezige startups mochten zich naast individuele bezoekers verheugen op bezoeken van een aantal ‘guided tours’ zodat ze de gelegenheid hadden hun product of dienst ook aan grotere groepen te presenteren.
DIGITAL DEMO DAY is een evenement van digihub Düsseldorf/Rheinland. digihub wordt mogelijk gemaakt door ‘Digitale Wirtschaft NRW‘ (DWNRW), een initiatief van het Ministerium für Wirtschaft, Innovation, Digitalisierung und Energie van Noordrijn-Westfalen.
Foto's: © Solidfocus