RE13 Eindhoven – Düsseldorf: samenwerkingscontract ondertekend
Wie met de trein van Eindhoven naar Düsseldorf en vice versa reist, hoeft vanaf december 2026 niet meer over te stappen in Venlo. Vanaf dan zal er namelijk een rechtstreekse trein tussen Eindhoven en Düsseldorf rijden. Op 14 september ondertekenden staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat en vertegenwoordigers van het Verkehrsverbund Rhein-Ruhr (VRR), Nahverkehr Westfalen-Lippe (NWL) en de toekomstige exploitant Regionalverkehre Start Deutschland GmbH (start) het contract hiervoor.
Geen overstap meer in Venlo
De bestaande Duitse treinverbinding, de RE13 met de naam MaasWupper-Express, rijdt op dit moment vanuit Hamm via Hagen, Wuppertal, Düsseldorf, Neuss en Mönchengladbach naar Venlo. Wie dan door wil reizen naar Eindhoven, moet overstappen op een Nederlandse trein van NS. Vanaf december 2026 wordt de Duitse verbinding Hamm-Venlo verlengd: vanuit Venlo zal de RE13 dan via de stations Blerick, Horst-Sevenum, Deurne, Helmond Brouwhuis, Helmond, Helmond ’t Hout en Helmond Brandevoort doorrijden naar Eindhoven, en vice versa. Een overstap in Venlo is dan niet meer nodig. De trein zal elk uur rijden.
De verbinding zal worden geëxploiteerd door Regionalverkehre Start Deutschland GmbH (start), een dochteronderneming van het Duitse DB Regio AG. Er zullen twintig nieuwe voertuigen van het type Flirt3XL van Stadler Deutschland GmbH worden ingezet. Deze zijn geschikt voor zowel de Nederlandse als de Duitse stroom- en treinbesturingssystemen.
“Goed voorbeeld een succesvolle bilaterale aanbesteding”
De Nederlandse en Duitse vervoersautoriteiten hebben nauw met elkaar samengewerkt om de nieuwe rechtstreekse verbinding te realiseren. "De verlenging van de RE 13 is een belangrijke mijlpaal in de verbetering van het internationale treinverkeer en een goed voorbeeld van een succesvolle bilaterale aanbesteding van een grensoverschrijdende treinverbinding", aldus staatssecretaris Heijnen.
Verbetering van mobiliteit
"We willen meer mensen aanmoedigen om met de bus en de trein te reizen. Daarvoor hebben we een betrouwbaar en flexibel spoorwegnet nodig”, aldus Oliver Krischer, minister van Verkeer van de deelstaat Noordrijn-Westfalen, in zijn welkomstwoord. “Gezien het grote aantal mensen dat in de Nederlands-Duitse grensregio woont en werkt, zorgen we met de uitbreiding van deze verbinding voor een grote verandering in het spoorwegnet, die de mobiliteit van de inwoners van de grensregio aanzienlijk verbetert."
Samenwerking voor een rechtstreekse treinverbinding
Sinds 2016 wisselen het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, het Ministerie van Verkeer van Noordrijn-Westfalen, de provincies Limburg en Noord-Brabant en de VRR intensief informatie met elkaar uit met als doel het grensoverschrijdende treinvervoer tussen Eindhoven en Düsseldorf verder te verbeteren. Alle betrokken partijen ondertekenden hiertoe in 2019 al een samenwerkingsovereenkomst.