Länderkonferenz Rhein 2024: intentieverklaring ‘Perspectief duurzame Rijnvaart 2030’ getekend
‘Der Rhein bringt’s’ was het motto van de zevende Länderkonferenz Rhein 2024, die dit jaar op uitnodiging van de minister-presidenten van de deelstaten Noordrijn-Westfalen, Baden-Württemberg, Hessen en Rijnland-Palts op de Rheinterrassen in Düsseldorf werd gehouden. Het belang van de Rijncorridor als een van de centrale vervoers- en logistieke assen van Europa voor het Duitse en West-Europese bedrijfsleven alsmede de bijdrage van de binnenscheepvaart aan een duurzame transportketen werden benadrukt. Kers op de taart was de ondertekening van de intentieverklaring ‘Perspectief duurzame Rijnvaart 2030’ door onder andere de vier hierboven genoemde deelstaten, de provincies Gelderland, Overijssel, Limburg, Noord-Brabant, Utrecht, Noord-Holland en Zuid-Holland en diverse andere stakeholders. Naast overheden onderschreef ook het grotere en middelgrote bedrijfsleven de verklaring.
Oliver Krischer, minister van Milieu, Natuurbescherming en Verkeer van Noordrijn-Westfalen heette de aanwezigen van harte welkom. Boudewijn Simons, CEO van Havenbedrijf Rotterdam en zijn collega Markus Bangen, CEO van de Duisburger Hafen AG trapten het programma met vele bespiegelingen op de rol van havens en vervoerders bij de implementatie van een duurzame binnenvaart af. Ook Dr. Cecilia Braun, directrice van de Interregional Alliance for the Rhine-Alpine Corridor (EGTC) sprak over de versterking van de Rijnas als kern van een duurzaam Europees vervoersnetwerk. Veel van de leden van de EGTC tekenden de intentieverklaring. In de middag stonden er diverse pitches rondom de transformatie van de binnenscheepvaart en een politieke podiumdiscussie op de agenda.
Intentieverklaring
Hoogtepunt van de dag was de ondertekening van de intentieverklaring ‘Perspectief duurzame Rijnvaart 2030’. Daarmee wordt een proces gestart om in de komende twaalf tot vijftien maanden doelen en maatregelen uit te werken die klimaatvriendelijke binnenvaart op de Rijn stimuleren en ervoor zorgen dat meer goederen via het water in plaats van via weg en spoor worden vervoerd. In een level playing field van het ‘Systeem Waterweg’ moeten klimaatvriendelijke technologieën, voldoende geschikte overslagplaatsen en efficiënte planning- en vergunningprocedures worden ontwikkeld, beschikbaar gesteld en toereikend gefinancierd. Alle belanghebbenden dienen daarmee uiteindelijk te kunnen beschikken over een perspectief op een duurzame, betrouwbare en concurrerende scheepvaart op de Rijn en de aansluitende waterwegen. Het uiteindelijke doel is een groene binnenvaartcorridor op de Rijn in 2050. “De Rijn is de drukst bevaren waterweg van Europa en levert een belangrijke bijdrage aan de duurzame bevoorrading van industrie en bevolking. Circa 90 partners uit zes landen die zich inzetten voor duurzame Rijnvaart: dat is nieuw en uniek. Dit laat zien hoe belangrijk groene logistieke ketens zijn voor de sector en de industrie. Deze zijn alleen door samenwerking te realiseren”, benadrukte minister Krischer.
Achtergrond
De Rijn speelt een sleutelrol in de corridor Noordzee-Rijn-Middellandse Zee en is goed voor meer dan 70 procent van het Europese binnenvaartvrachtvervoer. Een modern binnenschip van ongeveer 110 meter lang kan ongeveer 150 vrachtwagens vervangen. De langs de Rijn gelegen deelstaten Baden-Württemberg, Hessen, Noordrijn-Westfalen en Rijnland-Palts trekken sinds 2013 samen op in de ‘Länderkonferenz Rhein’ om de belangen van de scheepvaart in het stroomgebied van de Rijn te behartigen als klimaatvriendelijk en sociaal verantwoord vervoersalternatief en als belangrijke economische factor in Duitsland. Bovendien moet de sturing van de goederenstromen naar de Nederlandse en Belgische zeehavens in het vervoersbeleid van bovengenoemde deelstaten meer gewicht krijgen.
Foto's © MUNV NRW / Mark Hermenau