‘Deutschlandticket‘ ook geldig op grensoverschrijdende ov-trajecten
Voor 49 euro onbeperkt gebruikmaken van het openbaar vervoer in heel Duitsland met uitzondering van ICE’s en IC’s: vanaf maandag 1 mei kan het. Dan wordt het veelbesproken ’49-Euro-Ticket’ of ‘Deutschlandticket’ ingevoerd. De laatste hobbel werd op 31 maart genomen, toen ook de Bondraad instemde met dit nieuwe vervoersbewijs. Het ticket is de opvolger van het ‘9-Euro-ticket’, dat de Bondregering in de zomermaanden van 2022 in het kader van een test en ter compensatie van de gestegen energieprijzen invoerde. Het nieuwe Deutschlandticket geldt nu niet alleen binnen de Duitse landsgrenzen, maar ook op een groot aantal Duits-Nederlandse trajecten.
Het betreft vooralsnog concreet de volgende ov-verbindingen:
RE 61 Hengelo – Bielefeld
RB 51 Enschede – Dortmund
RB 64 Enschede – Münster
RE 13 Hamm – Venlo
RE 19 Arnhem – Emmerich
Buslijn SB 58 Emmerich Bf – Nijmegen HAN
Buslijn 29 Neukirchen – Straelen – Venlo
Buslijn 60 Kleve Bf – Millingen de Gelderse Poort
Buslijn 91 Emmerich Bf – ´s-Heerenberg Molenpoort
Buslijn C7 Suderwick – Dinxperlo
Buslijn C11 Bocholt – Aalten
In Zuid-Limburg geldt het Deutschlandticket in elk geval voorlopig ook voor het ‘kleine grensverkeer’ (Vaals, Kelmis, Sittard en Kerkrade). In gebieden waar een zogeheten ‘Übergangstarif’ van toepassing is, geldt het Duitslandticket enkel tot de laatste halte op Duits grondgebied.
Ook passagiers in de ‘Bürgerbus’ van Südlohn naar Winterswijk kunnen op de gehele route gebruik maken van het Deutschlandticket. Bij de Bürgerbus van Ahaus naar Haaksbergen is het aan de Nederlandse tak van de buslijn om te besluiten of het Duitslandticket tot Enschede als geldig vervoermiddel wordt erkend.
Financiering
Het Deutschlandticket wordt – in tegenstelling tot het eerdere 9-euro-ticket – zowel door de Duitse deelstaten als door de federale overheid gefinancierd. Het Duitse kabinet trekt hiervoor 1,5 miljard euro per jaar uit; de deelstaten leggen nog eens hetzelfde bedrag op tafel. Eventuele meerkosten in het eerste jaar zullen evenredig worden verdeeld over de Bondsregering en de deelstaten.
Dynamische prijsaanpassing
Het bedrag van 49 euro per maand is een introductieprijs. De ministers van Verkeer van de Bondsregering en de deelstaten zijn al overeengekomen dat er vanaf 2024 sprake zal zijn van een dynamische prijsaanpassing in de vorm van een inflatiecorrectie.
Foto: (c) VRR